Eiropas Komisijas publicētajā (EK) elektroniskās pārvaldes attīstības pētījumā “eGovernment Benchmark” Latvija iekļuvusi vadošo valstu lokā, kuras ir aktīvi ieviesušas publisko pakalpojumu ērtu pieejamību un izmantošanu digitālā vidē. Savukārt publisko pakalpojumu pieejamībā tiešsaistē Latvija iekļuvusi labāko valstu astotniekā.
Pētījumā Latvija novērtēta kā valsts ar augstu pakalpojumu digitalizācijas līmeni un vidēji augstu interneta pārklājuma līmeni. Pētījumā norādīts, ka TOP pieci valstīm – Latvijai kopā ar Maltu, Igauniju, Austriju un Dāniju ir izdevies padarīt publiskos pakalpojumus pieejamus tiešsaistē un ērtu lietošanu mobilajās ierīcēs, fokusējoties uz pakalpojumu lietotājiem – iedzīvotājiem un uzņēmējiem. Publisko pakalpojumu pieejamībā tiešsaistē Latvija ir iekļuvusi labāko valstu astotniekā 34 valstu vidū.
VARAM Valsts sekretāra vietnieks informācijas un komunikācijas tehnoloģiju jautājumos Edmunds Beļskis: “Varam lepoties ar digitālās Latvijas sasniegtajiem rezultātiem un augsto novērtējumu citu valstu vidū, kas apliecina noteiktās un īstenojamās valsts digitālās attīstības politikas un stratēģijas pareizo virzienu. Latvijas rezultātu pastāvīgs progress sasniegts, pateicoties dažādu ministriju un iestāžu centieniem nepārtraukti attīstīt darbības procesus, pielietojot modernās digitālās tehnoloģijas. Mūsu mērķis ir sekmēt efektīvu un modernām tehnoloģijām atbilstošu valsts pārvaldes digitalizāciju un pakalpojumu plašu pieejamību mūsu iedzīvotajiem.”
Pētījums veikts par laika periodu no 2016. līdz 2017. gadam un tajā tiek vērtēta pakalpojumu pieejamība iedzīvotājiem un uzņēmējiem izplatītāko dzīves situāciju atrisināšanai – uzņēmējdarbības, darba, izglītības, pārcelšanās, ģimenes, ekonomikas, transporta un tieslietu dzīves situācijās.
Vērtējums par 2016.gadu pakalpojumu pieejamībā četrās dzīves situācijās.
Vērtējums par 2017.gadu pakalpojumu pieejamībā četrās dzīves situācijās.
Individuālā valstu vērtējumā Latvija pārspēj Eiropas valstu vidējo sniegumu e-pakalpojumu nodrošināšanā visās 2016. un 2017. gada pētījumos iekļautajās dzīves situācijās, un kā norāda pētījuma autori – kopā ar Maltu, Igauniju, Austriju un Dāniju kopumā ierindojas Eiropas elektroniskās pārvaldes TOP pieci vadošo valstu grupā. Latvija ierindojas vadošo valstu lokā ar augstāko brieduma līmeni publisko pakalpojumu digitalizācijā, ko raksturo vienlīdz augsta pakalpojumu digitalizācijas un šo iespēju izmantošanas apjoms.
Lielākais progress novērojams publisko pakalpojumu digitalizācijā valsts sektorā. Vadošajās pozīcijās Latviju izvirzījusi plašā pakalpojumu pieejamība tiešsaistē, piemēram, elektroniskā identifikācija ar eID, dokumentu elektronizācija. Pakalpojumu pieejamības tiešsaistē Latvija ieņem vadošās vietas uzņēmējdarbības pakalpojumu nodrošināšanā (otrajā vietā uzreiz aiz Austrijas), bet e-pakalpojumos, kas saistīti ar transportlīdzekļu iegādi un ekspluatāciju, Latvija ieņem trešo vietu.
Gandrīz visās dzīves situācijās, kas iekļautas pētījumā, Latvijas rezultāti pārsniedz Eiropas vidējo pakalpojumu attīstības līmeni. Lielākā pakalpojumu attīstība tiešsaistē ir vērojama uzņēmējdarbības jomā, piemēram, Latvijas valsts pārvaldes pakalpojumu portālā www.latvija.lv, Uzņēmumu reģistrs, Valsts ieņēmumu dienesta, Lauku atbalsta dienesta u.c. tīmekļvietnēs ir pieejama plaša informācija par jautājumiem uzņēmējdarbības jomā. Autovadītājiem ir iespējams tiešsaistē pārbaudīt auto datus, pieteikties eksāmeniem, apmaksāt sodus un uzsākt īpašnieka maiņas reģistrāciju. Tāpat tiešsaistē ir iespējams pieteikties ģimenes, bērna piedzimšanas, bezdarbnieka, invaliditātes u. c. pabalstiem. Plašāk par dzīves situācijām un pakalpojumiem aicinām iepazīties https://mana.latvija.lv/.
Nākotnes izaicinājums Latvijai ir digitālo prasmju uzlabošana – pētījumā Latvijas iedzīvotāju un uzņēmēju digitālās prasmes tiek raksturotas kā vidējas. Jau šobrīd sabiedrības informācijas un komunikācijas tehnoloģiju iespēju izmantošanas un uzvedības maiņas veicināšanas pasākumu ietvaros VARAM tiek īstenota integrētā mācību un komunikācijas aktivitāšu programma “Mana Latvija.lv. Dari digitāli!” Tāpat Latvijā ir izsniegtas jau ~1,000,000 eID karšu un ~426,000 eID ir ar aktivizētu eID un e-parakstu, eParaksts mobile lietotāju skaits ir sasniedzis ~22,000.